Ut og rundt i Norge

Kitesurfer og friluftsmenneske

Kari Schibevaag (40)
Profesjonell kitesurfer og lidenskapelig friluftsentusiast

Hobbyer: kitesurfing, fotturer, se på spekkhoggere, ski, snøkiting, fiske, utendørssport, lage deilige matretter, camping, fotografering

Yrke: Eier av Schibevaag Adventures vannsportsenter i Lofoten, organisering av profesjonelle kitingleirer

Hei, jeg heter Kari.

Min lidenskap? Å tilbringe tid ute i naturen med alt fra actionsport til stille fisketurer. Mitt motto: mindre stress og mer moro i livet! Jeg lever etter dette mottoet med min PÖSSL i Nord-Norge.

Jeg er veldig opptatt av å eksperimentere og liker blant annet å prøve ut nye idretter som utfordrer meg og presser meg til mine fysiske grenser. Det holder meg i form både fysisk og mentalt!

Jeg er mye på veien med min PÖSSL i Nord-Norge og har alltid alt jeg trenger med meg. Etter et tidlig morgendykk i det kalde havet, er det en ubeskrivelig god følelse å komme tilbake til mitt varme hjem på fire hjul. Det er alltid koselig og lunt i min PÖSSL. Hunden min Truls er alltid med og han føler seg like hjemme i bobilen som meg.

Denne Pössl-reisen startet hjemme i Stavanger.

Jeg ble født der og tilbrakte de første 18 årene av livet mitt der. Jeg elsker Stavanger fordi byen byr på så mange muligheter – fra fargerike hus til fantastiske landskap med vakre fjorder og fjell, til lange sandstrender som er perfekte for surfing.

Mitt første reisemål var Dagali Fjellpark i fjellet nær Geilo mellom den majestetiske Hallingskarvet-ryggen og de brede slettene på Hardangervidda-platået. Her tilbrakte jeg noen spennende uker med snowkiting, ski og turer i uberørt villmark og variert terreng. Omgitt av ingenting annet enn ren natur, er det fantastisk stille der, og jeg kunne dyrke hobbyene mine uforstyrret. Dagali byr ikke bare på perfekte forhold for kitesurfing, men også flotte bakker for langrenn. Det var spesielt bra for hunden min Truls fordi jeg alltid kunne ta ham med meg. Han elsker langrenn, og fordi det ikke er så mange mennesker her i Dagali Fjellpark, fikk vi nyte disse vakre fjellene uforstyrret. I tillegg var det alltid lett å finne et flott sted å bo med min PÖSSL, og jeg ble møtt hver morgen med utrolig utsikt.

Etter Geilo tok jeg meg til Trondheim.

Livet pulserer der, og det er en rekke restauranter og barer som byr på lokale spesialiteter. Etter en kort kjøretur fra sentrum kom jeg til Bymarka. Det populære lokale rekreasjonsområdet er perfekt for fotturer, og selvsagt ski. De mange merkede turstiene tar deg forbi utsiktspunkter, rasteplasser og hytter. Selv om Trondheim er relativt stor, er det fortsatt ikke noe problem å finne en parkeringsplass.

Vi fortsatte nordover til Lofoten-øyene.

Den vakre naturen der er nesten vanskelig å sette ord på: uberørt villmark, majestetiske fjell, dype fjorder, skrikende sjøfuglkolonier, krystallklart vann og hvite sandstrender. Jeg elsker disse øyene. For meg er de som en enorm utendørs lekeplass og et av de vakreste stedene jeg noensinne har vært. Været og forholdene er uforutsigbare og byr på overraskelser hver dag – et eventyr for meg og mitt kiteboard.

Lite innsidertips: Den aller beste kitesurfingen opplevde jeg i Flakstad.

Hver årstid i Lofoten har noe spesielt å tilby.

Midnattssolen er et høydepunkt om sommeren. Du kan nyte lyset og fargespillet hele natten. Noen dager er det over 20 grader, men sommertemperaturer er vanligvis rundt 13 grader. De beste kitingforholdene kommer med nordavinden.

Høsten har de vakreste dagene, og det er færre turister. Om natten danser ofte imponerende nordlys over himmelen. Dagene er kortere og det blir mørkere om kvelden, men vanntemperaturen holder seg gjerne litt varmere enn ellers i året.

Vinteren i Lofoten har det vakreste lyset ved middagstid. I noen timer er det som en solnedgang om dagen. Om natten kan du beundre det utrolig vakre nordlyset som gir et magisk show på himmelen. Å gjøre stand-up padling, kiting og surfing under denne nattehimmelen er rett og slett en utrolig og sprø opplevelse. Så snart snøen kommer, er det mot fjellet eller havet for å snowkite. Vanligvis kommer vinteren med sterk vind, og det er en veldig spesiell følelse å være i og på vannet når det er snø rundt deg.

Om våren kan du gå på ski og vandre i fjellet. Dagene er lenger igjen, og du kan fremdeles se noe nordlys på nattehimmelen. Det er en hyggelig, stille tid i Lofoten, og det blir varmere. På denne tiden av året er det ikke så lett å finne åpne campingplasser, men sjansen for å få et sted å bo eller en gratis parkeringsplass er veldig god.

Det beste med Lofoten og Nord-Norge er at det er så mange steder å kite. Jeg oppdager stadig nye strender og laguner med min PÖSSL.

Dette er akkurat det som gjør livet i PÖSSL så spesielt for meg: Alltid utforske nye veier, oppdage hemmelige steder, få erfaring og få mangfoldig kunnskap.

Jeg tilbrakte mange år i Lofoten og bygde mitt vannsportsenter Schibevaag Adventures der. Vi har surfebrett, kajakk, padlebrett, snorkleutstyr, kiteboards og turutstyr i vårt mangfoldige utvalg.

Jeg elsker naturen mer enn noe annet. Derfor vil jeg dele denne gleden og moroa i naturen med turister og andre lokale.

Jeg elsker også å leve på fire hjul og har alltid alt utstyret med meg. I min PÖSSL har jeg mer enn nok plass til alle eiendelene mine – og selvfølgelig en stor hundekurv. Truls og jeg kan bare stoppe når jeg har lyst å kite eller oppdager et spesielt hyggelig sted. Livet er så mye lettere og vakrere!

Start ditt eget eventyr nå! Du vil ikke angre på det, jeg lover!